Na kauze sochy Koněva se nejvíc přiživily dezinformační weby, dokazují data

Napsal/a Vojtěch Berger 18. října 2019
FacebookTwitterPocketE-mail

O pražské soše sovětského maršála Koněva se v Česku nejvíce mluvilo na přelomu letošního srpna a září, sporný pomník je ale veřejným tématem už několik let. Nová analýza společnosti Newton Media ukazuje, kdo se ke kauze nejvíce vyjadřoval na sociálních sítích a kudy se šířily argumenty zastánců i odpůrců sochy.

Kauza sochy maršála Ivana Koněva měla pět etap zvýšené publicity, konstatují analytici Newton Media.

Ti zkoumali data ze sociálních sítí Facebook, Twitter, Instagram, YouTube, z diskusních fór, blogů a z diskusí pod redakčními články. První část analýzy, zaměřenou na ohlas kauzy Koněv v tradičních médiích, si můžete projít ZDE.

Dva roky s Koněvem

Poprvé publicita kauzy Koněv stoupla mezi 21. a 24. listopadem 2017 v souvislosti se 120. výročím narození Ivana Koněva.

Při této příležitosti se u sochy shromáždilo několik desítek lidí včetně členů komunistické strany, maršálových vnuček, ale i odpůrců komunistického režimu.

Druhou etapu zájmu rozpoutal dopis od postsovětských zemí (Bělorusko, Arménie, Ázerbájdžán, Kazachstán a Rusko) protestující proti vysvětlující tabulce na soše, která měla upozorňovat na negativní události související s maršálem Koněvem (maďarské povstání, stavba Berlínské zdi).

Třetí mediální kauza v souvislosti se sochou Koněva přišla v květnu 2018, kdy byla socha polita růžovou barvou.

Počtvrté se zájem zvedl v srpnu 2018 i kvůli vysvětlujícím tabulkám, kterými sochu Koněva opatřilo město.

Horký srpen 2019

Největší zájem o Koněvův pomník nastal na konci srpna a začátkem září 2019. Pátou, nejmohutnější etapu zvýšené publicity sochy Koněva odstartoval příspěvek pražského primátora Zdeňka Hřiba, který na Twitteru informoval, že desku oslavující maršála Koněva na Staroměstskou radnici vracet nebude, neboť obsahuje historické nepřesnosti.

Na příspěvek reagovalo ruské velvyslanectví i dezinformační weby.

Jak je vidět z grafu (vizte níže), nejvíce postů týkajících se kauzy Koněv ze všech politických stran a aktérů nacházíme na profilech TOP 09. Ta je v kauze v popředí kvůli stranické příslušnosti starosty Prahy 6 Ondřeje Koláře. Profily TOP 09 pro zjednodušení analýza rozdělila na profily vztažené k Praze 6, centrální profil TOP 09 a ostatní.

Centrální profil se ke kauze vyjadřuje nejvíce a příspěvky z něj jsou i nejčastěji sdílené. Ostatní profily TOP 09 a stranický profil Prahy 6 naopak nejsou příliš sdílené.

Z dalších politiků je z hlediska sdílení nejúspěšnější Tomio Okamura, který se k případu také často vyjadřoval.

Mnohem více jsou celkově sdílené příspěvky z těch profilů politiků a stran, které se staví proti rozhodnutí Prahy 6 sochu přesunout, píše Newton Media.

Průměrný počet sdílení z profilů politiků je 465. Z profilů politiků se příspěvky k tématu Koněv sdílely častěji než z profilů redakčních webů, ale stále méně často než z profilů dezinformačních webů, shrnují analytici.

Mediální mainstream při zemi

K případu sochy Koněva se vyjadřovaly téměř všechny české redakční weby, i mnohé zahraniční. Výčet některých z nich včetně četnosti sdílených publikovaných postů zachycuje následující graf.

Zcela nejvíce postů o kauze Koněv na svých profilech na sociálních sítích publikovalo Aktuálně.cz, jehož příspěvky byly druhé nejvíce sdílené. Nejčastěji sdílené byly příspěvky z ČT24, kde bylo ale zveřejněno dvaapůlkrát méně postů než na Aktuálně.cz.

Ve srovnání s počty sdílení z profilů některých politiků a dezinformačních webů se sdílení z profilů redakčních webů pohybuje spíše v nižších číslech. Průměrný počet sdílení z profilů redakčních webů je 371.

Sputnik daleko před ostatními

Dezinformační weby se na případu sochy Koněva přiživily zdaleka nejvíce, konstatují analytici. Průměrný počet sdílení příspěvků z těchto webů je 1262, což je zcela nejvíce ze všech sledovaných skupin. Mezi počty sdílení z jednotlivých profilů jsou však značné rozdíly.

Četnosti publikace příspěvků na jednotlivých profilech relativně odpovídají četnostem jejich sdílení. Vede jednoznačně Sputnik, následují Parlamentní listy. Internetová televize Raptor TV byla sdílena pouze dvakrát – toto sdílení se týká twitterových příspěvků, zbytek příspěvků byla videa, která měla celkem 101 391 zhlédnutí.

Pro zobrazení interaktivní verze grafu klikněte ZDE.

Mimo politických subjektů a redakčních webů se k situaci vyjadřovali i influenceři (viz interaktivní graf). Nejvíce jich bylo ve skupině, která s rozhodnutím vedení Prahy 6 souhlasí. Tito influenceři publikovali příspěvky na téma Koněv nejčetněji. Nejvíce sdílení naopak nasbíraly příspěvky z profilů těch influencerů, kteří proti odstranění sochy protestují.

Podle Newton Media do kategorie „ostatních“ spadají satirické profily, facebookové názorové skupiny a veřejné profily jednotlivců (většinou redaktorů). Jedná se tedy o velmi nesourodou kategorii individuí, která se ke kauze vyjadřují.

Zcela nejvíce příspěvků publikoval na Twitteru parodický účet Jie Ťien-ming, který získal třetí nejvyšší počet sdílení. Jako obvykle nejvyšší počet sdílení sledujeme u profilů zaměřených proti rozhodnutí Prahy 6, ačkoliv mnohem více influencerů se vyjadřovalo pro odstranění sochy (všichni zmínění kromě Antikavárny a skupiny Miloš Zeman – můj prezident).

Ze shromážděných dat také patrné, že málokterý influencer sdílel materiály čistě z dezinformačních webů. Výjimkou jsou tematicky zaměřené stránky jako je STOP mediální manipulaci, které sdílí pouze dezinformační weby. Na stejné úrovni se umístily i stránky Svět kolem nás.


Analýzu připravila agentura Newton Media,  autorkami analýzy jsou
Kristýna Jiroutová a Martina Maňhalová

Pop-up mobil Mobile (207451)
SMR mobil článek Mobile (207411)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416-2)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416-3)
SMR mobil pouze text Mobile (207431)

Líbil se vám tento text? Pokud nás podpoříte, bude budoucnost HlídacíPes.org daleko jistější.

Přispět 50 KčPřispět 100 KčPřispět 200 KčPřispět 500 KčPřispět 1000 Kč

LockPlatbu on-line zabezpečuje Darujme.cz

Skyscraper 2 Desktop (211796-4)