Ferdinand Piëch a pět nejvýznamnějších automobilů, které stvořil. Prohlédněte si galerii

Porsche 917

Porsche 917 Zdroj: auto.cz

Porsche 917
Porsche 917
Audi Quattro
Audi Quattro
Audi Quattro
6
Fotogalerie

Nepřehlédnutelná postava automobilového průmyslu druhé poloviny 20. a počátku 21. století. Přesně tím byl Ferdinand Piëch. Za sebou zanechal mnoho hmatatelných výsledků své práce. Podívejte se, jaká byla nejvýznamnější auta, která stvořil.

Ferdinand Piëch byl výraznou osobností automobilových dějin. Inženýr, konstruktér a později manažer proslul i coby tvrdý šéf. Už po studiích strojírenství ve Švýcarsku nastoupil k Porsche, slavný Ferdinand Porsche byl jeho dědečkem. Zbytek jeho života až na velmi krátké období je spjat s koncernem Volkswagen, respektive značkami Audi a VW. Oběma postupně velel v roli generálního ředitele. Volkswagen od ledna 1993 zachránil před bankrotem a stabilizoval jej, z funkce odešel v roce 2002. A slavná sportovní značka se nakonec stala rovněž jeho součástí.

Šlo také o hlavního strůjce rozšiřování koncernu: nákupu Lamborghini, Bugatti a Bentley. Leckomu i z oboru byly trnem v oku, mnozí považoval rodilého Vídeňáka za megalomana, nicméně všechny se mu podařilo zachránit a stabilizovat, Bugatti pak vlastně doslova oživil. V dubnu 2015 rezignoval na všechny své pozice. Jistojistě byl kontroverzním mužem, ale s nemalými úspěchy. Stačí jen výčet těch bezesporu nejslavnějších aut, za kterými stál.

Porsche 917

Piëch vedl s Helmuthem Bottem vývoj legendární devětsetsedmnáctky, za jejíž konstrukci i tvary byl zodpovědný jejich podřízený, šéfinženýr Hans Mezger. Byl také šéfem sportovního oddělení. Kladivo, které vystřídalo na pomyslném trůnu Ferrari a Ford, uspělo. Podle pravidel CSI totiž Porsche potřebovalo vyrobit 25 exemplářů, což nebyl zas až takový problém... Dokonce vydalo i prospekt silniční verze. Vzniklo celkem 37 aut (1969-1971) s různými plochými dvanáctiválci umístěnými uprostřed (původně 4,5, 4,9 a pak 5,0 l), coby kupé i spidery a krátkými i dlouhými záděmi. Šestnáctiválec s objemem 6,6 l nikdy nezávodil.

917 dvakrát absolutně vyhrála 24 hodin Le Mans a po zákazu velkých sportovních prototypů v Evropě se přesunula za oceán do šampionátu Can-Am, kde měla s turbodmychadlem až šílených 1100 koní (809 kW). Na začátku 80. let se ovšem v režii bratří Kremerů na evropské tratě vrátila. Slavné je i Růžové prase s pojmenováním částí vepře v němčině. Nezapomenutelná byla také role Steva McQueena ve stejnojmenném filmu, kde jezdil se strojem v modro-oranžových barvách Gulfu, tedy týmu Johna Wyera.¨


Celý článek a rozsáhlou fotogalerii najdete na webu auto.cz >>>