Hlavní obsah

Škoda Felicia slaví 25 let, je symbolem přerodu automobilky

Novinky, ČTK, Marek Bednář

Říkalo se jí „ocucaný Favorit”, protože byla velkým faceliftem tohoto revolučního modelu. Sama o sobě byla ale také velmi důležitá - Škoda Felicia byla prvním autem, na němž už spolupracoval koncern Volkswagen. V pondělí 17. října 1994 byla spuštěna její sériová výroba.

Foto: Škoda

Škoda Felicia slaví 25 let.

Článek

Byl to právě model Favorit, který zažehl zájem Volkswagenu o automobilku Škoda. A když ji pak po revoluci odkoupil, začal hned pracovat na novince, která z Favoritu sice vycházela, ale byla výrazně jiná, a pro co největší odlišení dostala i nové jméno - Felicia.

Dá se namítnout, že tohle jméno používal už kabriolet prodávaný v letech 1959-1964, ale když tohle slovo dnes řeknete, publikum napadne spíš onen vůz z půli 90. let.

Jedním z hlavních vylepšení na Felicii oproti Favoritu bylo zlepšení kvality zpracování a optimalizace výrobních metod - hlavně s tím pomáhal Volkswagen. Co se ale zlepšit nepovedlo, je náchylnost ke korozi - nezrezlá Felicia je dnes vzácností.

Foto: Škoda

Škoda Felicia Combi

Felicie se vyráběly v závodech v Mladé Boleslavi, Vrchlabí a Kvasinách, a to ve verzích hatchback, kombi, pick-up, Van plus a Fun.

Montovaly se i v bosenském Sarajevu a v polské Poznani. Model kombi vstoupil na trh v červnu 1995, v srpnu téhož roku zahájila automobilka výrobu užitkové varianty pick-up.

Foto: Škoda

Škoda Felicia pick-up

Základní pohonnou jednotkou felicií byl benzinový motor o objemu 1289 ccm ve výkonových variantách 54 a 68 koní. Od roku 1996 měl tento motor vícebodové vstřikování paliva.

Od roku 1995 byl v nabídce navíc benzinový motor 1,6 MPI o 75 koních a atmosférický vznětový motor 1,9 D s výkonem 64 kW, oba z produkce koncernu VW. Byly ale na příď vozu těžké, což znamenalo problémy s přední nápravou.

Nová Škoda Octavia bude odhalena začátkem listopadu

AutoMoto

Felicia získala hned v roce svého uvedení na trh titul Auto roku v ČR a byla velmi úspěšná i u zákazníků - a to nikoliv proto, že by nic moc jiného nebylo k mání, jako tomu bylo za předrevolučních dob.

Celkem se vyrobilo 1 401 489 vozů, z čehož 915 843 kusů bylo hatchbacků. Kombíků vzniklo 351 905 kusů a zbytek připadl na různé další varianty, jako pick-up, VanPlus nebo dnes velmi ceněnou verzi Fun, žlutý pick-up s výklopnou zádí kabiny, která zpřístupnila dvě nouzové sedačky. Těch vznikly jen jednotky tisíc kusů.

Foto: Škoda

Škoda Felicia Fun je dnes ceněná.

V základu nebyl ani posilovač řízení - nejlépe vybavené vozy postupem času dokázaly nabídnout kromě posilovače i ABS, až čtyři airbagy, klimatizaci, výškově nastavitelná a vyhřívaná přední sedadla nebo kožené čalounění. Vrcholový stupeň výbavy se jmenoval Laurin & Klement, stejně se označují špičkově vybavené škodovky dodnes.

Felicia byla důležitým milníkem v historii značky i tím, že konstruktérům dala čas na vývoj nových moderních modelů v koncernovém stylu (a kvalitě) v souladu se strategií sdílených společných modulů. K těm patří i model Fabia, který se ve své první generaci začal vyrábět v prosinci roku 1999. Konec výroby Felicie ale přišel až později, v roce 2001.

Foto: Škoda

Škoda Felicia sbírala úspěchy i v automobilových soutěžích.

Anketa

Řídili jste někdy Felicii?
Ano, měl/a jsem ji
56,8 %
Ano, dodnes ji mám
26,1 %
Ano, dělal/a jsem v ní autoškolu
5,9 %
Ne, ale měli ji rodiče
3,9 %
Ne, ani nebyla v rodině
7,3 %
Celkem hlasovalo 3128 čtenářů.

Reklama

Související články

Škoda Rapid se poprvé ukazuje v nové generaci

Že byl Rapid nahrazen Scalou? V Evropě ano, ale v Rusku se pořád prodává, a dokonce i s atmosférickými motory. Má dostat i novou generaci, která se vizuálně...

Výběr článků

Načítám