Barrandovský most je pražský silniční most přes řeku Vltavu, který se v rámci České republiky pyšní jedním prvenstvím. Jedná se totiž o nejvytíženější komunikaci u nás a denně přes něj podle statistiky v roce 2017 projelo 142 000 vozidel. Jeho vytíženost demonstrují už jen jeho čtyři pruhy v každém směru a přístupnost nejen vozidlům, ale i chodcům a cyklistům. Most vybudovaný v letech 1978–1988 jako most tehdejšího prezidenta Antonína Zápotockého je nejrozsáhlejším mostním dílem v Praze a je jeho velmi významným dopravním uzlem. Spojuje městskou čtvrť Braník a Hlubočepy. Jméno nese podle Barrandova, protože navazuje na komunikaci do této čtvrti vedoucí.
Architektura Barrandovského mostu a horolezectví
Most byl postaven ve stylu brutalismu, což je styl bohatý na opakování a jednoduchost. Vzhledem k tomu je většina povrchů mostu je z betonu. Architektem tohoto dopravního uzlu byl Karel Filsak a k dekoraci mostu přispěl sochař Josef Klimeš. Na pravém břehu stojí jeho socha Rovnováha, přezdívaná „Červ dobyvatel“ a na protějším břehu jsou dvě betonové mísy. Tyto mísy slouží jako zastřešení schodiště vedoucího na most a jsou často využívány k tzv. industriálnímu alpinismu, což je lezení a šplhání po objektech,jako jsou například výškové budovy, mostní pilíře a další nepřírodní objekty.
Provoz Barrandovského mostu - na nejvytíženější komunikaci ČR
Když ještě nebyl uzavřen Pražský okruh, neboli dálnice D0, tak přes most projbíhala většina dopravy ve směru z východu hlavního města na západ, včetně propojení dálnic Praha – Brno a Praha – Plzeň. Po dostavění Pražského okruhu byla z mostu vyloučena kamionová a další doprav a proto v roce 2010 zátěž klesla na 80 tisíc vozidel denně, v roce 2014 však opět stoupla na 136 000 aut denně v roce 2014 se po krátké přestávce Barrandovský most stal opět nejvytíženější českou komunikací .
Popis a čísla Barrandovského mostu, jako stavby
Šířka mostu je 55 m v nejširším úseku a dlouhý je 352 m. Silnice na mostě se ve výši 15 m nad hladinou Vltavy. Barrandovský most je jediným silničním šikmým mostem v Praze, šikmý je i Holešovickým most, ten je však železniční. Tento most je šikmý poměrně dost a s řekou svírá úhel 53 stupňů. Na levobřežním vyústění mostu na komunikaci navazuje křižovatka čtyřproudových komunikací, na které se na Městský okruh napojuje Chuchelská radiála a tzv. Barrandovská spojka na Pražský okruh.
Plánovaná budoucnost Barrandovského mostu
Od letošního roku (2020) jsou plánovány změny a opravy Barrandovského mostu za stovky milionů korun. Předpokládá se bohužel dopravní kolaps a časté kolony po celé Praze spojené s opravami, protože plnohodnotná objížďka mostu totiž neexistuje.