Branický most, přezdívaný most Inteligence je železniční most s chodníkem pro pěší, který stojí nad Vltavou v jižní části Prahy mezi čtvrtmi Malá Chuchle a Braník. Most byl vybudovaný v letech 1949–1955, ale pro vlaky zprovozněný až v roce 1964 a oficiální jméno dostal poprvé v roce 1969. Most je součástí takzvané branické spojky mezi Radotínem a Vršovicemi, která slouží k vedení železniční těžké dopravy mimo centrum Prahy. Spojka, společně s Branickým mostem propojuje železniční trať Praha - Plzeň.
Popis Branického mostu, jako stavby
Branický most má šířku 14 metrů a ční 19 metrů nad Vltavou a propojuje její dva velmi různě vysoké břehy. Rozdíl převýšení mezi dvěma břehy je totiž celých 6 metrů! Zjímavé je, že chodník pro pěší je umístěn přímo uprostřed mezi kolejištěmi a je od nich oddělený plotem. S neuvěřitelnou délkou 910 m by mohl být nejdelším železničním dvoukolejným železobetonovým mostem v Evropě, bohužel je však na něm položena jen jedna kolej, protože u druhé koleje se usoudilo, že její provoz zatím není nutný a stačí jedna.
O jednokolejnosti mostu stavěného pro dvě koleje vznikla spousta různých mýtů, odvozených od údajných problémů při stavbě tunelu nad Malou Chuchlí. Některé pověsti dokonce potvrdil i mluvčí SŽDC, ale organizace je později znova vyvrátila. Skutečnost je taková, že druhá kolej na mostě původně byla, ale po nedostatečně dobře zvládnutých zátěžových testech mostu byla opět odstraněna.
Turistika na Branickém mostě
Přes úzký, osvětlený chodníček ve středu mostu vede zelená turistická značená trasa, která případného cestovatele dovede k Hálkovu pomníku v Dolních Břežanech.
Současná úloha Branického mostu
Branický most je využíván především pro svůj účel, tedy pro nákladní dopravu po trasách mimo velké osobní stanice. Při mimořádných událostech, jako jsou třeba železničná výluky však po mostě nezřídka jezdí i vlaky osobní dopravy mezi Pražským hlavním nádražím a Berounem. Most je v současné době místy lehce narušen a to zejména v části zrušené koleje, protože některé odkryté betonové díly rozkradli vandalové, kteří je prodali, nebo často průkazně naházeli do řeky. Most je poškozen jen velmi lehce, ale i přes to, že v roce 2015 proběhla oprava, při níž byla obnovena hydroizolace a kontrola mostních oblouků.
Branický most je občas využívaný rodičemi s dětmi, protože na trase pro pěší mají železniční dopravu na obdiv doslova z první ruky. Lze také říci, že procházka nad vltavou po tomto mostě, kde málo kdy potkáte člověka dokáže být velmi příjemná, relaxační, i romantická.