Branický most - Most inteligence
výstavba mostu: 1949 až 1955
délka mostu: 910 m
zobrazit na mapě

Autor: Hubert Dokoupil
14.února 2020
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
sdílej:

Branický most, přezdívaný most Inteligence je železniční most s chodníkem pro pěší, který stojí nad Vltavou v jižní části Prahy mezi čtvrtmi Malá Chuchle a Braník. Most byl vybudovaný v letech 1949–1955, ale pro vlaky zprovozněný až v roce 1964 a oficiální jméno dostal poprvé v roce 1969. Most je součástí takzvané branické spojky mezi Radotínem a Vršovicemi, která slouží k vedení železniční těžké dopravy mimo centrum Prahy. Spojka, společně s Branickým mostem propojuje železniční trať Praha - Plzeň.

Popis Branického mostu, jako stavby

Branický most má šířku 14 metrů a ční 19 metrů nad Vltavou a propojuje její dva velmi různě vysoké břehy. Rozdíl převýšení mezi dvěma břehy je totiž celých 6 metrů! Zjímavé je, že chodník pro pěší je umístěn přímo uprostřed mezi kolejištěmi a je od nich oddělený plotem. S neuvěřitelnou délkou 910 m by mohl být nejdelším železničním dvoukolejným železobetonovým mostem v Evropě, bohužel je však na něm položena jen jedna kolej, protože u druhé koleje se usoudilo, že její provoz zatím není nutný a stačí jedna.

O jednokolejnosti mostu stavěného pro dvě koleje vznikla spousta různých mýtů, odvozených od údajných problémů při stavbě tunelu nad Malou Chuchlí. Některé pověsti dokonce potvrdil i mluvčí SŽDC, ale organizace je později znova vyvrátila. Skutečnost je taková, že druhá kolej na mostě původně byla, ale po nedostatečně dobře zvládnutých zátěžových testech mostu byla opět odstraněna.

Turistika na Branickém mostě

Přes úzký, osvětlený chodníček ve středu mostu vede zelená turistická značená trasa, která případného cestovatele dovede k Hálkovu pomníku v Dolních Břežanech.

Současná úloha Branického mostu

Branický most je využíván především pro svůj účel, tedy pro nákladní dopravu po trasách mimo velké osobní stanice. Při mimořádných událostech, jako jsou třeba železničná výluky však po mostě nezřídka jezdí i vlaky osobní dopravy mezi Pražským hlavním nádražím a Berounem. Most je v současné době místy lehce narušen a to zejména v části zrušené koleje, protože některé odkryté betonové díly rozkradli vandalové, kteří je prodali, nebo často průkazně naházeli do řeky. Most je poškozen jen velmi lehce, ale i přes to, že v roce 2015 proběhla oprava, při níž byla obnovena hydroizolace a kontrola mostních oblouků.

Branický most je občas využívaný rodičemi s dětmi, protože na trase pro pěší mají železniční dopravu na obdiv doslova z první ruky. Lze také říci, že procházka nad vltavou po tomto mostě, kde málo kdy potkáte člověka dokáže být velmi příjemná, relaxační, i romantická.

Zdroje, reference a odkazy

  • Aktuálně
  • Události
  • Firmy
  • Nabídky
Stanice metra Depo Hostivař
Stanice metra Depo Hostivař
16.dubna 2020
Stanice metra Depo Hostivař - článek v průvodci na Praha na Dlani

Depo Hostivař slouží jako konečná stanice linky A pražského metra. Depo leží na okraji Strašnic v Praze 10 a velmi významný je zde možný přestup mezi metrem a autobusy do Dolních Měcholup a Uhříněvsi. Původně se jednalo také o konečnou autobusů z Dubče a některých...

přečti celý článek...
Švehlova sokolovna
Švehlova sokolovna
15.dubna 2020
Švehlova sokolovna - článek v průvodci na Praha na Dlani

Švehlova sokolovna ležící v ulici U Branek čp. 674 v Praze 15 Hostivaři, cca 100 metrů od železniční stanice Hostivař. Historie Švehlovy sokolovny Švehlova sokolovna je funkcionalisticky pojatým stavením navrhnutým architektem Ladislavem Machoněm, který vybudovali stavitelé...

přečti celý článek...
Vodní nádrž Hostivař
Vodní nádrž Hostivař
15.dubna 2020
Vodní nádrž Hostivař - článek v průvodci na Praha na Dlani

Tato vodní plocha, známá též jako Hostivařská přehrada je přehradní nádrž na potoce Botiči, ležící v jihovýchodním cípu Prahy. Plocha vodní nádrže Hostivař orozloze 42 ha se rozlévá na třech městských částech - Praha 11, 15 a Praha-Petrovice. Hladina přehrady leží...

přečti celý článek...
Přírodní památka Meandry Botiče
Přírodní památka Meandry Botiče
15.dubna 2020
Přírodní památka Meandry Botiče - článek v průvodci na Praha na Dlani

V jihovýchodní části Prahy naleznete přírodní památku Meandry Botiče, kterou tvoří pozůstatky údolní nivy potoka Botiče, který zde protéká téměř dva metry hlubokým přirozeně meandrujícím korytem, jež je lemováno břehovými porosty. Vyskytují se zde významná vodní...

přečti celý článek...
Potok Botič
Potok Botič
16.dubna 2020
Potok Botič - článek v průvodci na Praha na Dlani

Malá říčka spadající do povodí Vltavy se jménem Botič protéká územím Středočeského kraje a hlavního města Prahy, ve kterém se jedná o jeden z nejdelších pražských potoků, protože Botič má 34,5 km, z čehož 21 km je na území Prahy a 1,2 km v Praze protéká potrubím....

přečti celý článek...
Michelská plynárna
Michelská plynárna
8.dubna 2020
Michelská plynárna - článek v průvodci na Praha na Dlani

Plynárna Michle leží samozřejmě v katastrálním území Michle na Praze 4 a byla vybudována mezi lety 1925 až 1927 podle plánů architekta Josefa Kalouse, což proběhlo na úkor tepláren na Žižkově a v Holešovicích, které byly původu staršího. K blízkým objektům Michelské...

přečti celý článek...
Přírodní památka Baba
Přírodní památka Baba
6.dubna 2020
Přírodní památka Baba - článek v průvodci na Praha na Dlani

Baba je přírodní památka na území Praha-Dejvice, která je tvořena velice nápadnou skalní ostrožnou, která ční an levém břehu řeky Vltavy. Na severu je katastrální území památky ohraničeno ulicí V Podbabě, na jihu ulicí Paťanka a na západě přírodní památka přímo...

přečti celý článek...
Podleský rybník v Praze
Podleský rybník v Praze
5.dubna 2020
Podleský rybník v Praze - článek v průvodci na Praha na Dlani

Svojí rozlohou 14,14 ha je Podleský rybník druhý největší rybník v Praze (větší je pouze Počernický rybník) a při svém objemu 355.000 m3 je taktéž druhý (objemem je větsí pouze Kyjský rybník). Rybník leží mezi katastrálními částmi Dubeč a Uhříněves na Praze 10 v...

přečti celý článek...