Palackého most je třetí nejstarší dochovaný kamenný most přes Vltavu v Praze vznikal podle projektu Bedřicha Můnzbergera a Josefa Reitera v letech 1876-78, v době, kdy starší řetězový most Františka I. nemohl stačit tempu průmyslového Smíchova, tehdy ještě samostatného města. Ostatně právě smíchovská Ringhofferova továrna dodala kesony pro tehdy nejmodernější pneumatické založení pilířů. Kamenný most z Prahy na Smíchov (tak zněl původní oficiální název) spojil dnešní Palackého náměstí na Novém Městě, Rašínovo nábřeží a zároveň okraj Podskalí se Smíchovem a Radlicemi (ulice Lidická a dále Plzeňská). Most je dlouhý 228,8 m a původní šířka byla jen 10,7 m, včetně chodníků. To nemohlo stačit a již koncem 19. stol. se uva¬žovalo o rozšíření. Zůstalo však jen u plánů, věci se paradoxně pohnuly až díky válečným škodám v r. 1945.
Rekonstrukce Palackého mostu
Po bombardování 14. února 1945 byla nutná oprava a s tím pak souviselo nutné rozšíření (na 13,9 m), k čemuž nakonec došlo v letech 1950-51. Most má sedm kleneb - střední o průměru 32 m, po obou stranách 30,4 m a 28,8 m, u břehů 27,2 m. Na obou stranách mostu byly umístěny výběrčí budky ve tvaru pětibokých pylonů a osazena čtyři monumentální sousoší od Josefa Václava Myslbeka - z r. 1897 Ctirad a Šárka, z let 1887-88 Lumír a Píseň, z let 1889-92 Libuše a Přemysl, z let 1892-95 Záboj a Slavoj. Sousoší byla v r. 1945 náletem těžce poškozena a v rámci oprav mostu byla přemístěna na Vyšehrad, odstraněny byly i výběrčí budky. Součástí výzdoby pozdně klasicistního mostu se kromě Myslbekových soch staly erby českých měst, kterými Vltava protéká (doplněná také znaky měst na Labi - od soutoku s Vltavou), ve vrcholech kleneb podle modelů Bohuslava Schnircha. Vlastenecké pojetí mostu zvýraznila kombinace barev - zhlaví pilířů a klenbové kvádry byly z modré žuly, zábradlí z bílého kararského mramoru a poprsní zdi z červeného pískovce - působením exhalací se ale barevnost vytratila. Most připomínal některé pařížské stavby, na světové výstavě v Paříži také ing. Reiter převzal za projekt pražského Palackého mostu stříbrnou medaili.
Most byl známý též jako Podskalský most, od r. 1878 platí název Palackého most, s výjimkou válečných let 1940-45, kdy byl přejmenován na Mozartův most. V 70. letech 20. stol. se uskutečnila další rekonstrukce, původní architektura nebyla nijak narušena. Po mostě vede tramvajová trať, spojující Palackého náměstí se smíchovskou křižovatkou U Anděla.